Тридцята школа.
Такої другої не знайдете довкола.
Вважаємо, що маєм певні переваги,
В батьків і діток їхніх заслуговуєм уваги.
Якщо на школу нашу гарно й пильно придивитись,
То ось чим, мабуть, зможем похвалитись:
Окрім навчальної роботи,
Оточуєм дітей теплом любові і турботи,
Піклуємось про кожну мить дітей, котрих навчаєм,
Тож очі й душі радісні щоденно зустрічаєм.
С. А. Гринчук
Інноваційні процеси розвитку освіти, пошук якісно нових підходів до навчання і виховання підростаючого покоління визначили потребу створення навчального закладу нового типу. Саме таким, принципово новим, закладом освіти і стала загальноосвітня школа І ступеня №30, яка увійшла в освітянський простір міста Хмельницького у 1993 році.
1 вересня 1993 року школу вперше наповнили галасливі школярі. На той час вдалося створити 10 класів та доукомплектувати школу учнями із сусідніх навчальних закладів (ЗОШ №11, ЗОШ №21), в яких навчалося 369 учнів та 10 груп продовженого дня, в яких перебувало 256 вихованців. Кропітку роботу розпочали 26 педагогів.
Директором школи призначено адміністратора з великим стажем роботи і організаторськими здібностями — Вістовську Любов Захарівну. Під її керівництвом облаштовувалися перші затишні класи, навчальні кабінети, пришкільна територія, ігрові та спортивні майданчики. Вона зуміла згуртувати колектив однодумців, які з перших днів почали завзято та творчо працювати над створенням умов для розвитку кожного учня з урахуванням його особистих можливостей та обдарувань.
Режим повного дня забезпечив формування цілісного навчально-виховного простору, об`єднав в єдиний функціональний комплекс навчальні, виховні та оздоровчі процеси, що сприяло реалізації якісного і позитивного розвитку школярів.
Особливістю навчального закладу стало й те, що такі дисципліни як хореографія, образотворче та музичне мистецтва, фізична культура, англійська мова викладали учителі-предметники.
Багато років наполегливої праці віддано працівниками закладу, чиїми стараннями та турботами школа розбудовувалася. Сьогодні ми називаємо їх ветеранами педагогічної праці, а тоді вони були молоді та жваві: Підлюдна Г. А., Гуменюк М. Я., Мітічкіна В. І., Вістовська Л. З.
Йшли роки, а школа росла й розвивалась впевнено дивлячись у майбутнє.
У 1997 році рішенням Хмельницького міськвиконкому від 11. 06. №1618 школа була реорганізована у філію гімназії №1.
Динамізм освітнього процесу вимагав від педагогів школи постійного вдосконалення майстерності, неприйняття застарілих та пошуку нових, більш досконалих методів практичної реалізації вимог часу, творчого застосування надбань передового педагогічного досвіду, дослідження результатів своєї роботи і роботи колег. Тому налагоджувалась тісна співпраця з педагогічними працівниками шкіл м. Львова, м. Шепетівки, м. Старокостянтинова, м. Красилова, вивчався досвід роботи вчителів початкових класів ЗОШ №22, ЗОШ №25, НВК №2, який активно використовувався молодими педагогами навчально-виховній роботі: вчились у інших, а з часом самі проводили творчі семінари, відкриті уроки, ділилися досвідом своєї роботи.
У 1994 році вперше було проведено семінар для директорів шкіл міста та області. Заклад освіти ставав центром обміну передовим педагогічним досвідом між педагогічними колективами закладів освіти.
У зв’язку з прийняттям закону «Про освіту», яким філії гімназій не передбачувалися, заклад освіти згідно з рішенням міськвиконкому від 14. 10. 1999 року №741 набула статусу «Школа І ступеня з поглибленим вивченням іноземних мов».
З 23. 06. 2000 року – Хмельницька спеціалізована школа І ступеня №30.
На початок нового 2001-2002 навчального року у закладі освіти уже функціонували 18 класів, в яких навчалося 595 учнів, працювало 17 груп продовженого дня, в яких перебувало 404 дитини. З дітьми працювали 53 досвідчених вчителів і вихователів.
У цьому ж році було створено гімн закладу на слова вчителя початкових класів Гринчук Світлани Анатоліївни, які поклала на музику її колега, вчитель музичного мистецтва — Михайленко Оксана Іванівна.
До будинку повз ялинки
Стежечка іде.
Знають мами, знають тати
Не знайде ніде
В цілім місті кращу школу,
Затишніший клас,
І тому сюди учитись
Віддали і нас.
Щоранку в клас,
Щоранку в клас
Дзвінок гукає нас,
Де вчителі завжди нас ждуть
І до знань ведуть.
Тут зростаєш, здобуваєш все нові знання.
Всі нас школа щиро любить,
І тому щодня біжимо до неї радо,
Мов у рідний дім.
Дуже сумно розлучатись
З нею буде всім.
Ким в житті ти станеш, друже,
Де твій ляже путь,
Та тебе ми просим дуже: школу не забудь.
Пам’ятай 30-ту школу і завжди гордись,
Що тобі у ній учитись випало колись.
Сумлінна та творча праця педагогів закладу освіти була неодноразово відмічена грамотами, подяками міського та обласного управлінь освіти.
Педагогічний колектив закладу освіти завжди перебував в активному пошуку нових методик, технологій навчання молодших школярів. Учителі розуміли, що тільки творчий вчитель може розвинути творчу особистість. І тому методична робота була спрямована на професійний розвиток кожного окремого педагога:
Починаючи з 1993 року педагогічний колектив підтримав ідею використання у своїй професійній діяльності новітніх форм і методів роботи, взяв на озброєння нові методики. У перших класах учителі працювали за «Подільським буквариком», спрямовуючи свою роботу на удосконалення техніки читання та розвиток читацьких інтересів. В одному з перших класів активно впроваджувалися елементи методики М. Монтессорі, що дало змогу виховувати та навчати учнів за допомогою нестандартних форм та методів роботи.
Атестація, творчі звіти, участь у професійних конкурсах, майстер-класи, семінари, відкриті уроки – ця робота педагогічного колективу була спрямована на підтримку і пропаганду прогресивного педагогічного досвіду, розкриття власного досвіду роботи вчителя, оцінки його творчої активності та професійної компетентності. Педагогічні працівники брали активну участь в міському конкурсі «Вчитель року», який вперше почав діяти на місцевому рівні з 1995 року. Із 3 вчителів початкових класів, які були учасниками конкурсу, двоє були нашими учителями.
Участь педагогічних працівників школи у міському конкурсі «Вчитель року»:
Щороку вчителі закладу освіти беруть участь у міському педагогічному ярмарку "Освіта Хмельниччини на шляхах реформування" та отримують дипломи І та ІІ ступенів за власні творчі наробки.
Переможцями обласної педагогічної виставки «Освіта Хмельниччини на шляхах реформування» були: Єршова О. М., Свистак О. Л., Вістовська Л. З., Гринчук С. А., Талан Л. М., Білошкурко О. П., Яковлева А. А, Целенко Л. Б., Редько І.П., Шевчук Л.В.
У 1998 році для участі у Міжнародній конференції «Освіта ХХІ століття» (м. Київ) від м. Хмельницького була направлена заступник директора з навчально-виховної роботи Целенко Л. Б., що дало можливість використати отриманий досвід для покращення рівня навченості молодших школярів.
Учителі закладу освіти підвищували свою кваліфікацію на курсах «Розвивального навчання» м. Харків (Свистак О. Л.), «Педагогіка Монтессорі» м. Київ (Талан Л. М.), «Обличчям до дитини», «Крок за кроком» м. Хмельницький (Ярова О. М., Побожна В. М., Целенко Л. Б.), що стало поштовхом для використання цих методик у практичній діяльності та підвищило фахову майстерність педагогів.
Педагоги закладу освіти брали участь у Всеукраїнській практичній конференції «Педагогіка і психологія в контексті гуманізації освіти», авторському семінарі Шалви Олександровича Амонашвілі «Основи гуманно - особистісного підходу до дітей у освітньому процесі» (2007р, 2008 р.). У цьому ж році вчителі закладу відвідали День початкової освіти «Використання інтерактивних методів навчання в початковій школі» у м. Києві, де приймали участь у роботі різноманітних секцій, зустрічалися з фахівцями педагогічної освіти та отримали Сертифікати учасників засідань:
У 2008 році педагогічний колектив був учасником творчого звіту Всеукраїнського конкурсу «Початкова школа ХХІ сторіччя» у номінації «Творчий колектив», де зайняв ІІ місце.
На сьогодні Хмельницька спеціалізована школа І ступеня №30 –це великий дружний колектив школярів, педагогів та батьків. З 2013 року директором закладу освіти є Мудра Інна Іванівна. Заступник директора з навчально-виховної роботи - Целенко Людмила Борисівна. Їх високий професіоналізм сприяють створенню в закладі освіти доброзичливої, творчої атмосфери, яка позитивно впливає на хід освітнього процесу.
У 23 класах закладу навчаються 771 здобувач освіти.
Заклад освіти у 2020/2021 навчальному році буде працювати за традиційною структурою навчального року, за Типовими навчальними планами початкової школи: наказів Міністерства освіти і науки України від 08.10.2019 року № 1272 «Про затвердження Типових освітніх програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти», від 08.10.2019 року №173 «Про затвердження Типових освітніх програм для 3-4 класів закладів загальної середньої освіти» (під керівництвом Шияна Р. Б., під керівництвом Савченко О. Я.) та науково-педагогічного проєкту «Інтелект України», наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 року № 407 «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти І ступеня» (4 класи), наказу МОН України від 16.08.2017 року №1181 «Про затвердження експериментального навчального плану початкової школи експериментальних загальноосвітніх навчальних закладів, які працюють в межах дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної освіти» (4-В, Д класи), Типової освітньої програми для закладів загальної середньої освіти під керівництвом Савченко О .Я. (1-Б, В, Є; 2-Б, Г, Д ; 3-А, Б, В, Д класи), Типової освітньої програми початкової освіти під керівництвом Шияна Р. Б. (1-А, Д; 2-В, 3-Є класи), Типового навчального плану початкової школи з українською мовою навчання для закладів загальної середньої освіти, що працюють за науково-педагогічним проектом «Інтелект України» (1- Г; 2-А; 3-Г класи); 4-А, 4-Б, 4-В класи спеціалізовані: поглиблено вивчається англійська мова. Прийом до школи відбувається за мікрорайоном. Освітній процес будується на принципах Концепцій Нової української школи, Державного стандарту початкової освіти. Відповідно до вимог суспільства, сучасного розвитку освіти заклад визначає головну мету діяльності: створення сприятливих умов для формування ключових компетентностей особистості молодшого школяра.
У закладі освіти функціонують 23 групи подовженого дня, 8 з яких працюють на позабюджетній основі. У цей період з дітьми працюють досвідчені вихователі. В. О. Сухомлинський вважав, що головною фігурою в школі є вихователь класного колективу. Він і вчитель, що дає учням знання, і друг дітей, і керівник їх багатогранного духовного життя.
Одним із важливих питань освітнього процесу у закладі освіти подовженого дня є організація самопідготовки здувачів освіти. У 1-х класах домашні завдання відсутні, але вихователі у цікавій ігровій формі закріплюють набуті знання у першій половині дня. У 2-4-х класах вихователі керують самостійною працею вихованців, надають їм потрібну допомогу, розвивають навички самостійної роботи.
Вихователі груп подовженого дня спрямовують свою роботу на формуваня у школярів системи загальнолюдських цінностей - морально-етичних (гідність, чесність, справедливість, турбота, повага до життя, повага до себе та інших людей); розвивають активність учнів, орієнтуються на їхні інтереси.
Важливим обов'язком вихователя є прищеплення дітям любові до праці, рідної мови, національних традицій, народних звичаїв. Тому і спрямовують свою роботу на повне розкриття кожної дитини, вияв її обдарованості та таланту.
Заклад освіти працює в інноваційному форматі. Високий рівень професійної майстерності педагогів дає можливість впроваджувати сучасні технології в освітній процес. Серед педагогів закладу 50% учителів мають вищу категорію, 10% - І категорію, 15% - ІІ категорію. Професійно зростає молода педагогічна зміна.
У складі педагогів такі спеціалісти:
З них мають:
Присвоєно кваліфікаційну категорію:
З них мають звання:
Навчально-матеріальна база закладу освіти нараховує 23 класних кімнат, 6 кабінетів англійської мови, спортивний зал, клас хореографії, 2 комп’ютерні класи, бібліотека, логопедичний кабінет та кабінет психолога, медичний кабінет та їдальня. Класи та кабінети обладнано технічними засобами навчання, електронними посібниками.
Увесь колектив закладу освіти створює оптимальні умови для розвитку особистості кожного здобувача освіти залежно від освітніх потреб та індивідуальних можливостей з метою успішної соціалізації, адже працівники закладу - це колектив однодумців, який успішно вирішує завдання сьогодення, є лідером серед закладів освіти міста і впевнено дивиться у майбутнє. Ми виконуємо те, що обіцяємо, ми чесні з нашими школярами та їхніми батьками, оскільки саме їхня довіра є нашим найбільшим досягненням.
Педагоги закладу освіти розробляють та застосовують найефективніші форми і методи навчання та виховання, прості для розуміння та використання; впроваджують інтерактивні методи, використовують в освітньому процесі інноваційні технології: інформаційно-комунікаційні, проектні, здоров’язберігаючі - усе це дає можливість мотивувати молодшого школяра до навчання з метою успішної реалізації у середній школі.
На сучасному етапі розвитку суспільства вивчення англійської мови посідає важливе місце. У початковій ланці важливо зацікавити школярів, викликати у них позитивне ставлення до предмета, пояснити необхідність та значущість володіння іноземною мовою як засобом міжкультурного спілкування. На цьому етапі здійснюється формування вмінь та навичок спілкування в усній та письмових формах у межах визначених сфер та ситуацій у відповідності до вікових особливостей дітей та їхніх інтересів.
Здобувачі освіти вчаться виконувати нескладні творчі вправи та завдання, спрямовані на розвиток творчого мислення, у них формуються вміння переносити засвоєний навчальний матеріал в інші ситуації спілкування, давати оцінку певним явищам і діям.
Для забезпечення ефективного оволодіння англійською мовою на початковому етапі вчителі вдало поєднують традиційні методи комунікативного навчання та новітні інформаційні технології.
Педагоги школи застосовують особистісно орієнтовані підходи з метою визнання гідності, неповторності кожної дитини, формування позитивної Я-концепції. Для сучасного етапу реформування української національної школи характерним є ускладнення змісту освіти, зростання обсягу інформації і зменшення часу, відведеного для її засвоєння. Сьогодні розвиток освіти повинен реалізуватися через системні знання, що є необхідними для формування цілісного мислення. Ці знання можуть бути отримані на основі інтеграції дисциплін, які повинні орієнтуватися на світовий рівень розвитку науки. Такий підхід сприяє формуванню системних уявлень про світ і людину в цілому. Переосмислення пріоритетів навчання, ролі учня як суб’єкта освітнього процесу, а також суспільні зміни зумовлюють нетрадиційні підходи до вирішення багатьох суспільних проблем.
Педагоги закладу освіти широко застосовують інтегровані та бінарні уроки, через які відбувається формування у школярів цілісного світогляду про навколишній світ, активізація їх пізнавальної діяльності, підвищення якості засвоєння сприйнятого матеріалу, створення творчої атмосфери в колективі дітей, виявлення їх здібностей та особливостей, формування навичок самостійної роботи школярів з додатковою літературою, застосування знань у практичній діяльності.
Бінарні уроки з іноземної мови та інших навчальних дисциплін мають значні педагогічні можливості порівняно з уроками традиційними: здобувачі освіти одержують багатогранні знання про об’єкт вивчення, формуються уміння аналізувати і порівнювати процеси і явища, що забезпечує формування цілісного сприйняття дійсності як передумови формування світогляду.
Навчально-виховна система початкової освіти поєднує процеси навчального пізнання й діяльності здобувача освіти, а інтегрований підхід до навчання дає змогу враховувати цю особливість початкового етапу навчання за допомогою вибору відповідної тематики, добору змісту нового матеріалу, способів і засобів оволодіння ним.
У спеціалізованій школі І ступеня №30 постійно вдосконалюється система роботи з обдарованими дітьми. Для реалізації потенційних можливостей кожного здобувача освіти у закладі працює ряд гуртків художньо-естетичного, спортивного, науково-технічного напрямків:
Здобувачі освіти закладу беруть активну участь у шкільних предметних олімпіадах, міських, обласних та всеукраїнських конкурсах та змаганнях. Щотижня у нас відбуваються масові заходи: захист шкільних проектів, виставки дитячих робіт, тематичні ярмарки, конкурси читання віршів, предметні тижні, бібліотечні уроки, виховні години, бесіди, тренінги, флешмоби, відвідування театрів, музеїв, підприємств, акції по збору допомоги дітям-переселенцям та учасникам АТО.
У закладі освіти існує дитяча організація «Країна Барвінкова», яка об’єднує дітей 2-4-их класів. Організація допомагає їхз згуртуванню, формує навички самоврядування, почуття відповідальності за свій клас, сприяє розвитку творчих та інтелектуальних здібностей. Барвінчата готують та проводять конкурси та змагання, роблять добрі справи, вчаться жити за законами добра і справедливості.
Педагогіка партнерства у закладі освіти проходить на вищому рівні: батьки– активні учасники освітнього процесу. Вже стало традицією проведення родинних свят для першокласників: народжується велика класна родина дітей, батьків та учителів. Для школярів та їх батьків є великою відповідальністю участь у спортивних змаганнях «Тато, мама, я – спортивна сім’я» та «Козацькому роду нема переводу»; щороку під час батьківського самоврядування, вони проводять нестандартні уроки, екскурсії на виробництво, де вони працюють.
Родзинкою виховної роботи є щорічний авторський конкурс Іванчук Р.І. для дівчаток та їхніх матусь «Панночка-коса, дівоча краса».
Велика батьківська підтримка дає дітям впевненість, зміцнює родинні стосунки, сприяє формуванню позитивного іміджу великої шкільної сім’ї.
Педагогічний колектив закладу освіти співпрацює з обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, Хмельницькою педагогічною академією, бере активну участь у методичній роботі міста, області: на базі закладу проводяться семінари-практикуми, для вчителів початкових класів та іноземної мови, вихователів груп подовженого дня, логопедів, практичних психологів та бібліотекарів.
Принцип наступності та безперервності освіти, взаємозв’язок усіх її ланок є пріоритетом нашого закладу освіти. Співпраця з ДНЗ №54, ДНЗ №36 та гімназією №2 м. Хмельницького дають можливість проектувати єдину освітню стратегію на розвиток кожної дитячої особистості.
Наша гордість – наші випускники. Сьогодні колишні школярі закладу - це не просто успішні люди. Вони є багатогранними особистостями, які володіють високим рівнем наукового, професійного та інтелектуального потенціалу, про що свідчать їхні звання і посади, значні особисті здобутки у професійній діяльності.
У кожного закладу освіти є свої неповторні риси, своя славна історія, свої збережені і збагачені традиції, що визначають рівень та якість освіти. У час непростого сьогодення нам вдається зберегти кваліфіковані кадри, вдосконалювати матеріально-технічну базу, забезпечувати високий рівень надання освітніх послуг і найголовніше - залишатися школою радості для дітей, творчості для вчителів, спокою для батьків.